DD menni BB

A Desert Donkey csapat Budapest Bamako blogja 2009

Friss topikok

  • Geraa: Reméljük, hogy a hátránya, illetve annak kézzel fogható és orral érezhető emlékei gyorsan elmúlnak... (2009.07.03. 11:54) Újraéledt a Desert Donkey
  • Zotyó2: Szijjjjasztok fiúúúk büszke vagyok Rátok, ügyesek vagytok. Jó volt olvasni a blogotokat. Kemény ... (2009.01.31. 23:10) Bamakoban
  • Az ezredes: Kedves Bamakósok! A „Cigánygyerekek az égből” csapat közeli hozzátartozó vagyok. Sajnos a fiúkról ... (2009.01.29. 21:13) Napló (jan. 28.)
  • Mr.XL: Sziasztok! Azért írok, hogy érezzétek van értelme a munkátoknak, és nem csak a családtagok olvasga... (2009.01.18. 09:11) Elindultunk
  • megyaroki: @telirium: A kefét mi csináltattuk balazs-dinasztia.internettudakozo.hu/ nem mondanám olcsónak, ny... (2009.01.15. 11:33) Az innováció éve 2. rész

Számláló

2008.09.19. 12:29 kszabi

Navigációról...

 

Néhány sorban ismertetem autónk navigációs rendszerét. Az előfutamokon szerzett tapasztalatok alapján sokat csiszolgattuk, és úgy látom, hogy elég jól sikerült.
 
Hardver
Navigációnk egyik alapköve egy Garmin eTrex Vista HCx túra GPS. Ez a mostani (nem kifutó) térképet támogató GPS-ek közül az egyik legegyszerűbb. Garmin térképeket lehet rá tölteni, és a térképek méretének csak a benne lévő microSD kártya szab határt. (A térképek számának nem csak az, és ez nincs leírva sehol).
 
Másik eszközünk egy szekrény tetején talált notebook. Koráról és technikai színvonaláról csak annyit, hogy nagy betűkkel hirdeti rajta egy matrica: "Y2K Compliant". Nem vízálló és ütésálló, ezért tervezzük egy Panasonic Toughbook beszerzését. A tápellátást egy 12V-os notebook tápegységről oldottuk meg, melynek hatásfoka sokkal jobb, mint az elterjedt 220V-os inverter + hálózati notebook táp kombináció. Ezen kívül egy USB-s GPS és egy numerikus billentyűzet egészíti ki a rendszert.
 
Szoftver
A rajt előtti percek általában minden csapatnál a koordináták begépelésével telik. A legnagyobb lúzerek a GPS-en található 4-5 gomb segítségével próbálják bevinni a koordinátákat. A rendelkezésre álló másfél-két óra alatt csak az első néhány pontot tudják bevinni, emiatt újból és újból meg kell állni verseny közben, ráadásul a társaságból is kirekesztik magukat és a harmadik pont bepötyögése után legszívesebben földhöz vágnák a készüléket.
 
Az ügyesebbek notebookon gépelik be a pontokat, a Mapsource vagy EasyGPS vagy egyéb hasonló program segítségével, de itt is kb. kétszer annyi billentyűzéssel lehet betáplálni a pontokat, mint amennyi feltétlenül szükséges lenne.
 
Ezen fellelkesedve írtam egy koordináta begépelő programot. http://optimaloptik.myip.hu/bamako/KoordSetup.msi Az AddWpt menü kiválasztása és az első pont azonosítójának begépelése után már csak a numerikus billentyűzetet kell használni. Az azonosító sorszámát automatikusan növeli és magától továbblép a következő mezőre. Ezzel némi gyakorlás után 5 másodperc/pont sebességgel lehet adatot bevinni. Mentés wpt és gpx formátumokba lehetséges.
 
A másik fejlesztést a notebookon navigálás témakörében kellett véghezvinni. Mivel a GPS-ünk képernyője meglehetősen kicsi, stratégiai tervezésre szinte alkalmatlan. Ha bezoomolok, nem látom a következő pontot, ha kizoomolok, nem látom az utakat.
A notebook képernyője elég nagy, viszont nem találtunk jó kész megoldást. A Winrussa program jó, de nem lehet (legalábbis nekem nem sikerült) berakni alá a Topoguide térképet. A winrussa-hoz letölthető turistautak térkép viszont nem valami részletes a földutak szintjén. A Garmin Mobile PC program pedig úgy láttam, hogy ötvözi a GPS-es és a notebook-os navigáció hátrányait. Kevés részletet jelenít meg és borzasztóan lassan fut a mi régi gépünkön.
 
Az egyetlen program, ami megfelelően megjelenítí a Garmin térképeket az maga a Mapsource. Az viszont nem tudja mozgatni a térképet az aktuális GPS pozíciónak megfelelően. Arra persze hamar rájöttünk, hogy ha beírjuk a pillanatnyi pozíciót a "Go to position..." menüvel előcsalható dialógusablakba, akkor megtudjuk, hogy hol vagyunk. Ezt kellene automatizálni. Néhány iteráció után elkészült a program http://optimaloptik.myip.hu/bamako/MapSourceRCSetup_.msi, ami nemcsak rárak a térképre, de még egy kis nyíllal jelzi is, hogy éppen merre mész. Parancssorban 2 paramétert kér, a GPS COM portját és a frissítési időintervallumot (MapSourceRC COM1 10000 : GPS a COM1-en, 10 másodperces frissítés). NMEA kimenetű GPS kell hozzá. Angol nyelvű Mapsource-al működik, amit úgy lehet előállítani a magyarból, hogy letörlöd a megfelelő HUN végű dll-t, és úgy indítod a programot.
 
Térképek
Az rendben van, hogy van jó részletes Magyarország topo térképünk, meg az is, hogy kb ugyan ilyet be lehet szerezni Nyugat-Európáról, de mi lesz Afrikában?
Bent voltam a WorldGate-ben kipuhatolni, hogy mit fognak rátölteni a GPS-ekre. A Marokkó térkép hasonló a http://www.island-olaf.de/travel/marokko/gps.html oldalról letölthető térképhez, csak kiegészítették az elmúlt évek tapasztalatai alapján hasznos POI-kkal, trackekkel. Ilyesmi van Mauritániáról és Maliról is, csak ott szerintem a Garmin Worldmap volt az alap.
Állítólag ennél egyedül az orosz katonai térkép részletesebb. Letölthető http://maps.poehali.org/en/ rengeteg türelemmel, vagy megvehető pár dollárért országonként. Szkennelt térképek, úgyhogy GPS-re tölteni nem lehet, de a hozzá tartozó kalibrációs fájl segítségével notebook-on az OziExplorer programmal lehet velük navigálni. (elvileg, ezt még nem próbáltuk) Csak az próbálkozzon vele, aki jó barátságban van a ciril betűkkel.

Ha valaki határtalan elhivatottságot érez magában, az a gpsmapedit programmal vektorosíthatja, de ez túlmutat egy kis délutáni kattintgatáson. Ezt már csak azért sem érdemes végigcsinálni, mert semmi garancia nincs arra, hogy a térképek jók.

21 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://desertdonkey.blog.hu/api/trackback/id/tr64671301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

To-Ma 2008.09.22. 19:31:21

Sziasztok !

Kipróbáltam a koordináta gépelő programotokat.Király lett.Kérdés a következő :
-rosszul beírt koordinátát hogy lehet javítani ?
-A beírt és megjelenített koordináta miért nem egyforma?
Egyébként én amit beírtam próbaképpen azt le tudtam menteni gdb formátumba is.Így már betöltötte a Mapsource is.
Amúgy tényleg nagyon jól használható.Gratula.

kszabi 2008.09.23. 09:20:28

Helló!
Na, javítani és törölni azt nem lehet. Majd még lehet, hogy fejlesztek rajta... MapSource-ban utólag javíthatsz.
A koordinátát beírni a GPS-eknél szokásos fok-perc (dd mm.mmm) formátumba kell (mint a bamakón), megjeleníteni viszont fok (dd.ddddd) formátumba jeleníti meg, mint ahogy az IGO és egyéb mobiltelefonos programok szeretik.
Ha filenév.gpx-et írsz mentésnél, azt eszi a MapSource, ha filenév.wpt-t, azt a winrussa és az OziExplorer. A gdb-t nem értem, olyat biztos nem írtam a programba :)

Lengyel Krisztián 2008.09.24. 20:31:17

Hali!
Úgy látom vágod a témát!!!
Mi a véleményed a Garmin GPSMap 276c -ről?
Én ebben gondolkodom, de én is szeretnék vinni notbook-ot is, de valami gagyibb szerkentyüt. Én is néztem ezt a Panasonic Toughbook-ot csak hát ez nem a mi pénztárcánkhoz szabták!
Mi lenne szerinted a jó megoldás, ma a Garmin GPSMap 276c- nél maradunk?
Segítségedet köszönöm, Krisztián.

kszabi 2008.09.24. 22:17:56

Sosem láttam működés közben 276c-t. Az látszik a leírásból, hogy képernyője jóval nagyobb, mint a kis kézi GPS-eké. Más számomra lényeges funkciót nem láttam a leírásban a kicsikhez képest, viszont az ára majdnem háromszoros. Előnye, hogy az IGO-t is helyettesíti a kocsidban (tervez és beszél, ha megveszed a térképeket), hátránya, hogy kirándulásnál vagy síelésnél nem fogod magaddal vinni a kabátzsebedben. Ha nem akarsz notebook-on is navigálni, akkor viszont nagyon jól jön a nagy kijelző.GPS-en a WorldGate-es térkép a legjobb, amit mindenkinek ingyen feltöltenek.
Egyébként a Panasonic CF-51 250 és 400 EUR között van használtan eBay-en, mi abban gondolkodunk.

eszeleny · http://eszeleny.lapok.hu 2008.09.26. 11:53:12

A pillanatnyi pozició kijelzésére és egyáltalán komoly navigációra a Garmin ingyenesen letölthető Nroute programját ajánlom.
www8.garmin.com/software/nRoute_276.exe
Nem ingyenesen és kissé kevésbé professzionálisan,de félkézzel kezelhetően a Mobile PC programot. ( a Toughbook tényleg király, de inkább a CF-19 -et javaslom... :-) )

eszeleny · http://eszeleny.lapok.hu 2008.09.26. 12:23:37

valójában Marokkótól délre navigációra az Ozi, vagy a TTQV alkalmas csak, persze megfelelő térképekkel és trackekkel,valamint hozzáértő navigátorral. Szakirodalom és térképek Net-szerte találhatók.

kszabi 2008.09.26. 19:30:26

Az nRoute tényleg használható proginak tűnik, remélem nem csak Garmin GPS-sel működik. De úgy látom, GPS-re adatot tölteni továbbra is csak a MapSource tud (csak hogy 2 programot kelljen használni)

eszeleny · http://eszeleny.lapok.hu 2008.09.26. 20:55:25

kis ügyeskedéssel, valamint a gpsgate nevű programmal (vagy valami hasonlóval) bármilyen gpssel megy. De Afrikában tényleg nem a Garmin-termékek fognak főként hiányozni :-)

bike · http://http:bamako.borsamiklos.hu 2008.10.02. 13:03:54

Mi 276C-t és egy Pana CF-M34-et használunk, GA18-as vevővel. Sajna az nRoute csak Garmin vevővel dolgozik alapból. USA-ból vettem, így 10 körül volt használtan.
Szerintem ne 51-es Pant vegyetek, hanem full védettet, amit Irakban is használnak a katonák. Ez a CF-M34. Passzív hűtés, touchscreen, mindene szigetelt, bírja az extrém hőt és napfényben is olvasható a kijelzője. Igaz, nincs benne CD meghajtó és nem is egy erőgép (PIII 700) de a célnak megfelel. Mi kaptunk hozzá szivargyújtós tápot is, úgyhogy kocsiban is gond nélkül megy. Egyébként mi úgy navigálunk, hogy én nézem a GPS-t vezetés közben, de mindig csak a következő pontot. Amikor már tudom, merre van, Zsófi elkezdi az utána jövőt keresni és azt tervezni a laptopon.
A programhoz egy kérdés. Mi másként jelöljük a megtalálandó pontot és a "fordulj balra" útpontokat. Erre van lehetőség? (pl 002a, 002b)

kszabi 2008.10.02. 13:29:06

Én is néztem az M34-et, de az 51-et később jobban tudom használni. Itthon már lassan hegyekben állnak a PII-PIII gépek. Az 51 szerinted nem bírja a strapát?
A programban bármilyen nevet adhatsz a pontnak, csak ha számra végződik, akkor megnöveli a számot a következő pontnál. Mi is a,b,stb-vel jelöljük a tájékozódási pontokat, és számra végződővel a feladatokat. Ha sok a tájékozódási pont, akkor egy kicsit macerás... Majd lesz v2.00! Abban talán még editálni és törölni is lehet majd, ha ez valós igény.

bike · http://bamako.borsamiklos.hu 2008.10.02. 19:34:39

Igaz, hogy az M34 nagyjából erre jó csak - bár enyémnek van saját IMEI száma, tehetek bele SIM-et és telefonálhatok :) és van beépített GPS-es változat is - azért fut rajta az XP és megy a WIFI is. No mindegy. Szóval az 51 szerintem nem tömített, vagyis az összes csatlakozónál bemegy a por, és nem tudom, hogy a HDD gélben van-e. Szerintem nem, mert túl vékony hozzá. A 34 nem véletlenül vastag. De mentek le IBM-mel is, szóval nagyjából bármi jó, csak utána nem árt kiönteni belőle a homokot :)

Papp Gergely · http://bamako.secureweb.hu 2008.11.09. 22:12:46

Üdv!
Ha hegyekben állnak a PIII-asok, akkor elmehetek oda bányászni? :) Vagy azok nem ToughBookok?
Mi is indulunk a futamon és még sok minden beszerzés előtt áll így pl. egy laptop is. Szóval, ha lenne egy fölös működőképes PIII akkor szívesen megutaztatnánk, cserébe meghívunk valamelyik reggel a táborban egy kávéra :)

kszabi 2008.11.10. 13:55:42

Az a baj, hogy egyik sem Toughbook, és mindegyiknek gond van a zsanérjával. Makón hullámkartonból építettünk tartót neki, ami egy adott szögben tartotta a kijelzőt.

Lustee 2008.11.11. 23:29:00

Sziasztok!

Pár észrevétel:
1. GPS: mindenképpen ajánlom a 276C-t, sokkal gyorsabb a megjelenítése. (Nekünk van MAP60-as is, és az nagyságrendekkel lassabban jeleníti meg a térképet, pláne akkor ha kicsinyítek/nagyítok, vagy odébb megyek a kurzorral). Egyébként egy nagyon jó készülék, nekünk eddig semmi problémánk nem volt vele.

2. Toughbook-ból még a CF-19-et javaslom, nekünk az van, nagyon bevált. 1100-es proci, ragtunk bele egy giga ramot pluszba, és kicseréltük a winyóját 250-esre. Nekünk is kell még egy 12voltos töltőt vennünk hozzá, hogy ne kelljen inverterről mennie. De külső CD/DVD-t meg lehet hozzá venni bármilyet!

3. Laptopos navigációról pedig:
Mi is meg fogjuk próbálni, de eddig mindenki próbált lebeszélni róla :)

Jópofa a koordinátát rögzítő program, de mi a legutóbb a 3Tusa Light-on 160 pontot írtunk be kb 40 perc alatt, úgy hogy ilyenkor perszi mindenki beszélgetni akar az emberrel :) Úgyhogy ezzel a progival szerintem max 15 perc alatt meg lehet csinálni. :)

Lustee 2008.11.11. 23:31:31

bocsánat, a laptopot rosszul írtam, CF-18!
(kb ugyanaz mint a CF-19, legalábbis a doboz kb ugyanaz, a platform régebbi a minénkben: más proci, alaplap, DDR1-DDR2 memórai különbség)

kszabi 2008.11.12. 09:14:44

Én is láttam a lebeszélő hozzászólásokat a laptopos navigációról, de nekünk az előfutamokon nagyon bejött. A mi kis GPS-ünk mellé szerintem fontos. Hárman vagyunk, úgyhogy a másodnavigátor a hátsó ülésen kezeli a laptopot. Áttekinthetőbb és sokkal több féle térképet tud kezelni, mint a GPS. Ezen kívül egy teljesen független rendszer, ha elromlik a Garmin. (ami persze sosem romlik el, már csak márkájánál fogva sem, olyan mint a Toyota :))

bike · http://bamako.borsamiklos.hu 2008.11.12. 12:00:59

Na ezért megyünk Toyotával, és navigálunk Garmin-nal :) A CF-18 és a 19 is nagyon jó gép, újabb, mint a miénk, a CF-M34. Ennek megfelelően jóval drágább is. Mi 30-ért vettük Ebay-n a miénket. Ment bele nagyobb vinyó és plusz RAM. Navigálásra és fotók tárolására hibátlan. Filmet vágni meg nem azon fogunk... Mit is... ja, arra figyeljetek, hogy hibába van kódod a GPS-re a térképhez, ha nRoute-ot használsz a laptopon, akkor az csak Garmin vevővel meg. Ez egyrészt elég drága, 30 fölött van a GA18-as vevő. Neten olcsóbban is lehet túrni, nekem USA-ból jött 10-ért. Viszont mivel annak más a UnitID-je, mint a GPS-nek, kell venni hozzá még egy kódot (térképet), hogy navigálni is tudj vele. Persze a neten is körül lehet nézni, de az nem ér...

kszabi 2008.11.12. 12:19:19

Azért vigyázz, a 2008-as bamakón egy Toyota adta fel elsőként műszaki hiba miatt a versenyt!
Ez az egész Garmin féle térkép-kódosdi a becsületes emberek életének a megnehezítésére van. Mi nem vagyunk becsületes emberek (ilyen szempontból), úgyhogy nekünk nem okoz problémát :)))

eszeleny · http://eszeleny.lapok.hu 2008.11.20. 21:44:21

T. Urak,
csak ismételni tudom magamat:
Garmin térképekkel Marokkótól délre nem sokra mentek. Javaslom, hogy gondolkozzatok más navigációs programokon is (pl OZI, TTQV) és rasztertérképeken, valamint gyűjtsetek útpontokat, trackeket.

GeoPoki

kszabi 2008.11.21. 09:54:51

GeoPoki!
Nézegettem a 2008-as trackjeidet. Úgy láttam, majdnem végig a mostani versenyútvonalon mentél. Milyen trackjeid voltak? A Tracks4africa jól fedi az utadat Atar-Kiffa szakaszon, de néha letértél.
A trackekre hogy navigálsz? Simán betöltöd track formátumban, vagy csinálsz utat belőle mapedittel?

eszeleny · http://eszeleny.lapok.hu 2008.11.22. 19:21:05

Simán a trackeket töltöttük be, nem érdemes útvonalakat álmodni belőlük, mert általában az igazság helyben derül ki. A tervezett útvonalat a helyszinen többször át kellett értékelnünk, korrigálnunk. A tervezéshez térképeket, megadott útpontokat, műholdas fényképeket, útleirásokat, trackeket használtunk, nektek meg persze lesz itineretek is. A lényeg, hogy a terepen mindehhez nem szabad túlzottan ragaszkodni, nem szégyen, sőt egyenesen ajánlott minden más arrajárótól információkat gyűjteni és az eredményt összevetni az eredeti tervvel. Természetesen a helyben szerzett információt is egészséges kritikával lehet csak elfogadni. Teljesen más a megfelelő útvonal a tevés tuaregnek, és más a svájci nyugdijas terepjárósnak. Adott esetben lehet, hogy egyik sem a megfelelő. Azokon a helyeken, ahol igazán nagy szükség van a preciz navigációra, általában igen nehéz tájékozódni és a terep is gyakran változik. Ilyen a mozgó dűnék (barkanok) világa például Ain Sefra után, Rachid előtt. Ilyen helyen még a viszonylag friss trackek is vezethetnek zsákutcába. Itt szépen föl kell kutyagolni a dűnére és jól körülnézni, mint az egyszerű emberek. :-) Persze neki is lehet rohanni, ha az ember megfelelően "bátor", vagy versenyző, akinek muszáj győzni...
Trackeket találhattok sok egyéb mellett Chris Scott Sahara Overland c. angol könyvében, amit Villám is bizonyára ajánl, Cyrill és Sylvie Mauritanie au Gps c. francia könyvében, a Gandini sorozatban, Pascal Poublain voyages4x4.com honlapján, vagy a nemtudomki voyage4x4.com c. oldalán, valamint a(z) fr.groups.yahoo.com/group/Explo4x4/ oldalon. Friss angol nyelvű infok: www.horizonsunlimited.com/hubb/ és még ezer més helyen.
Üdv: GeoPoki
süti beállítások módosítása